Najpopulárnejšie športy v USA: NBA bojuje s NFL, hokej je na ústupe a soccer rastie

4 minúty čítania
Autor: Jakub Vaverka

Keď je reč o najpopulárnejších športoch na Slovensku, väčšinou padajú odpovede futbal a hokej. Najpopulárnejším odvetvím je v našej krajine pravdepodobne stále ľadový hokej. V USA, kde je trh nabitejší a pestrejší, je situácia iná. Najrýchlejšia hra na svete je naďalej na ústupe. Jednotkou v zámorí ostáva americký futbal, no zúfať nemusia ani priaznivci basketbalovej NBA.

Sledujte naše sociálne siete Facebook Instagram.

Neohrozená pozícia amerického futbalu

Podľa jedného z najaktuálnejších prieskumov naprieč priaznivcami športových odvetví v Spojených štátoch amerických, ktorý vyšiel koncom uplynulého kalendárneho roka (respondenti si mohli zvoliť viac ako 1 šport) má až 74,5 percenta Američanov v obľube americký futbal. Môžeme namietať, že futbal je iba jeden, ale faktom je, že práve NFL, ktorej vyvrcholením je slávnostný Super Bowl, hrá medzi športmi za Atlantikom prím. Pre mnohých je americký futbal nielen športom ako takým, ale aj prvotriednou šou, v ktorej sa nachádza veľké množstvo reklám a sprievodných akcií.

Výsledkom ale je, že o NFL hovorí každý, pričom Super Bowl, tak ako tomu bolo aj teraz v Arizone medzi Kansas City Chiefs a Philadelphiou Eagles, sledujú aj priaznivci, ktorí inak šport v láske nemajú. Je to kultúrna udalosť, ktorá spája ľudí a vo svete biznisu má značný komerčný význam. V roku 2023 napríklad 30-sekundový reklamný spot na Super Bowl stál 7 miliónov dolárov. Aj keď bol dlho americkým číslom dva bejzbal, tento šport, ktorý na Slovensku a v Česku nie je príliš populárny, je až na tretej priečke so ziskom 50,5 percenta.

Zdroj: billboard.com/foto: Kevin Mazur(Roc Nation) a cdn.aarp.net/foto: Robin Alam(Getty Images)

NBA na vzostupe vďaka prepracovaným detailom

Na striebornú pozíciu sa s 56,6 percentom prebojoval basketbal a najlepšia liga na svete NBA. Marketing tejto súťaže prešiel v uplynulých rokoch dlhú cestu a PR, ktoré je okolo NBA je skutočne svetové. Inými slovami, nemusíte mať radi basketbal, aby vás bavila NBA. Je to obrovská šou s celosvetovým záberom. Pri sledovaní zápasov sa nenudíte ani sekundu, prepracovaný je každý detail. Výhodou je aj to, že k nemu inklinuje veľký počet mladých ľudí a na jeho hranie vám stačí prakticky iba lopta.

Pri americkom futbale, bejzbale a najmä hokeji je výstroj rozhodne nákladnejším artiklom. NBA ide správnym smerom a očakáva, sa že v nasledujúcich rokoch bude táto liga pre NFL ešte zdatnejším súperom. Predsa len, hrá sa na väčšej časti územia, hrá ju viac tímov a počet zápasov či hráčov zo zahraničia je ďaleko vyšší ako v americkom futbale. Je to ale dlhodobý proces, ktorý sa neudeje zo dňa na deň a ani z roka na rok.

Prečítajte si 👉: NBA naživo je prvotriedna šou: Najlepší športový zážitok, aký sa dá zažiť?

Neľahká hokejová situácia

A čo ďalšie športy? 23,4 percenta Američanov sleduje box, nasleduje ľadový hokej s 22,1 percentom, futbal (soccer) s 21,6 percentom a golf s 19,7 percentom. Podľa dostupných správ z USA sa očakáva, že „náš“ futbal čoskoro preskočí hokej a posunie sa v hierarchii vyššie. Dôvodom je vynikajúci marketing európskych súťaží (najmä anglickej Premier League), ktoré prezentujú Američanom najlepší európsky a svetový futbal, plus, aj domáca Major League Soccer každoročne naberá na kvalite. V MLS už nehrajú iba hráči na sklonku kariéry ako kedysi Pirlo, Beckham či Kaká. Dnes je táto súťaž plná talentu a zaujímavých príbehov.

Prečo je ale hokej, ktorý je v našich končinách tak obľúbený, v USA tak nízko a je predpokladaný jeho ďalší pokles? Vo svojej podstate ide stále o zimný šport a dostať ho do povedomia v Arizone, v Kalifornii alebo na Floride nie je jednoduché. Vychovať doma malého hokejistu je pre väčšinu Američanov nesmierne finančne náročné, pričom platové podmienky v NHL sú ďaleko nižšie ako v NFL či v NBA, pretože súťaž je menej atraktívna pre sponzorov.

Zdroj: tulanehullabaloo.com

Atraktivita rastie budovaním vzťahov

V Kanade je hokej číslom jeden, ale z hľadiska Severnej Ameriky je to pomerne malý trh. K tomu treba pripočítať, že National Hockey League síce má svoje herné osobnosti ako Crosby, Makar, McDavid či Draisaitl, ale ide o hráčov, ktorí sa v digitálnom svete prezentujú minimálne a to cítiť. Akoby sa hokejisti nevedeli (alebo nechceli) úplne predať. Je pochopiteľné, že sa chcú sústrediť na šport, ale faktom ostáva, že pri konkurencii NFL, NBA či MLS treba myslieť aj na budovanie vzťahu s fanúšikmi. Ešte k tomu v dobe, kedy je bitka o ľudskú pozornosť naozaj prepracovaná.

Pritom nie je tajomstvom, že vyhrať vytúžený Stanley Cup je zo zámorských súťaží prakticky najťažšie. Hokejová komunita (nielen) v zámorí čelí viacerým veľkým otázkam, nielen marketingovým a športovým, ale aj sociokultúrnym. NHL stojí pred komplikovanými krokmi a rozhodnutiami. Ak chce ale táto súťaž ostať aspoň čiastočne konkurencieschopná s ďalšími zámorskými ligami, musí sa hýbať dopredu a byť atraktívna pre ešte širšie publikum. Inak to nepôjde.

Vyberte si ZÁJAZDY na NHL spojené s NBA alebo aj ZÁJAZD na MS V HOKEJI 2023